Logo

شب چهارم محرم 94 مسجد ارک

سخنرانی حضرت حجت الاسلام میلانی نژاد در شب چهارم محرم 94 - مسجد ارک تهران

موضوع سخنرانی : عبرت های قرآنی

تاریخ : 94/07/25

حجت الاسلام میلانی نژاد شب چهارم محرم 94 مسجد ارک
 

 

 

  دانلود صوت سخنرانی شب چهارم محرم مسجد ارک

 

متن سخنرانی :

"إِنَّ الصَّفَا وَالْمَرْوَةَ مِن شَعَآئِرِ اللّهِ فَمَنْ حَجَّ الْبَیْتَ أَوِ اعْتَمَرَ فَلاَ جُنَاحَ عَلَیْهِ أَن یَطَّوَّفَ بِهِمَا وَمَن تَطَوَّعَ خَیْرًا فَإِنَّ اللّهَ شَاکِرٌ عَلِیمٌ " ( بقره 158)
"صفا، و مروه از شعایر خداست پس کسانی که حج خانه را به جای می‌آورندیا عمره می‌گزارند ، اگر بر آن دو کوه طواف کنند مرتکب گناهی نشده اند پس هر که کار نیکی را به رغبت انجام دهد بداند که خدا شکر پذیرنده ای داناست"
اگر شاکر باشیم  یعنی اگر در مقام شکر در آوردشویم مشمول این آیه می‌شویم:
"وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّکُمْ لَئِن شَکَرْتُمْ لأَزِیدَنَّکُمْ"(ابراهیم7)
"و (به خاطر آرید) زمانى که پروردگارتان اعلام کرد که اگر شکر گزارید حتما بر (نعمت‏هاى) شما مى‏افزایم"(ترجمه آیه الله مشکینی )
اگر بنده بنده شاکر بود بر خود او می‌افزاید یعنی ظرف وجودی او را می‌افزاید وقتی که ظرف بزرگ شد می‌توانی در کنار دریای کرامت و فضایل بهریه بیشتری می‌برید! همه به این دریا و بحر می‌رسد ولی هر کس به اندازه ظرف خودش می‌برد بعضی خیلی زود هم می‌رسند ولی بعضی هم درجا می‌زنند این در جا زدن به دلیل نرسیدن به مقام شاکری است ف بی خود نیست که اوج زیارت عاشورا سجده آن است و در آن سجده هم محل اوج بندگی و تقرب "اللَّهُمَّ لَکَ الْحَمْدُ حَمْدَ الشَّاکِرِینَ" است یعنی اگر من هم بلد نیستم حمد و شکر به جا آورم آمدم در جای شاکرین و کار شاکرین را به جا آورم.
"تشکر خدا در قرآن عبرت آموز نیست؟ "
دیشب خدمتان عرض کردم حضرت سلیمان (ع) از موری حکمت آموخت پس مقام شکر را هم بیاموزیم بعد از این آموختن است که خدا خودش ما را بزرگ می‌کند ، اما عبرت قرآنی مربوط به این شکر گزاری ...
سعی بین صفا و مروه که خودش از شعائر اللهی و واجبات حج است یعنی حرکتی برای بیان و برانگیختن ذهن هر انسان حقجو و حقگویی ،نماد گذشتن از خواهشهای نفسانی و عبور از وسوسه‌های شیطانی است این هروله از ابتدای هبوط آدمی و حیرانی در برابر بزرگی خداوند که منجر به توبه و باز گشت به سوی خداست ( ماجرای هبوط آدم و حوّا) آغاز می‌شود و با بی تابی مادری برای رفع تشنگی و گرسنگی فرزندش ( ماجرای حضرت اسماعیل و مادرشان عیلهما سلام) ادامه می‌یابد تا جایی که در قرآن ذکر می‌شود برای بیان جایگاه شاکرین نمی‌تواند عبرت آموز ما در ماجرای کربلا باشد؟ این هروله و این حیرانی در قائله عاشورا یادآور همین شعائر نیست آن بی تابی حضرت اسماعیل باعث جوشش چشمه زمزم شد ، اگر آنجا خداوند " فَإِنَّ اللّهَ شَاکِرٌ عَلِیمٌ " در واقعه کربلا چه میکند؟ وقتی به موضوع سعی صفا و مروه توجه میکنیم می‌بینیم از این کوه‌ها چیزی نمانده و نتها چیزی نمانده بلکه تمام ان سرزمین عوض شده همه ان منطقه سنگ فرش مرمر شده چندین بارهم! و با این حال کسی متعرض این تبرک جست و اکمال اعمال با تمسک به این قطعه زمین نمی‌شود، چرا؟ چون آن را شعائر الله می‌دانند و تبرک جستن از آن مانعی برای شرک نیست چون ما را بیاد خدا می‌اندازد چون منسوب به خداوند است.


تمام حقوق این پایگاه متعلق به مسجد امام سجاد علیه السلام کرج (میدان توحید) می باشد